Hogyan lehet növelni a boldogsághormonokat? | velvesa.hu

Hogyan lehet növelni a boldogsághormonokat?

2023.1.17.Fitt és menőOvasás 10 perc

Az ember összetett lény, és mindegyikünk más és eredeti. Azt mondják, hogy mindenkit más tesz boldoggá, de orvosi szempontból ez nem egészen van így. A boldogság, a jó hangulat és az eufória érzése a boldogsághormonok termelődésétől függ. Melyek ezek, és hogyan serkenthetjük őket?

Boldogsághormonok

A szerencsét hozó négylevelű lóhere

A dopamin, a szerotonin, az oxitocin és az endorfinok egy csoportja azon hormonok közé tartozik, amelyek befolyásolják a boldogság, az elégedettség, a jó hangulat és az eufória érzését. A szervezetben keringő elegendő adag biztosítja, hogy életünket örömtelinek, boldognak és kellemesnek érezzük. De ne felejtsük el, hogy a hormonok hatásmechanizmusa összetett, és az orvostudomány még nem vizsgálta meg teljes részletességgel.

Dopamin

Ez a neurohormon az agyban, a hipotalamuszban termelődik. Kellemes tevékenységgel és olyan tevékenységre való motivációval társul, amelyért jutalmat várunk, valamint a célok elérésével. Számunkra kellemes tevékenységek során jelenik meg, a legtöbb ember számára például az étkezés, fizikai vagy szerelmi tevékenység. Sajnos a dopamin a fizikai és pszichológiai függőségek, például a kábítószer-használat vagy a munkamánia kialakulásának mechanizmusával is összefüggésbe hozható.

Szerotonin

Bőségét a jó közérzet, az elégedettség és a jó hangulat érzéseként fogjuk fel. Különféle feladatokat lát el a szervezetben, például segít a vérzés elállításában, a stressz leküzdésében, emellett pozitívan hat az immunrendszerre, a fájdalomérzékelésre, az étvágyra, a szív- és érrendszeri és a motorikus funkciókra. A szerotonin hiánya szorongást, nyugtalanságot és alvászavarokat okozhat. Ezt a hormont számos, depresszióval és szorongással összefüggő mentális rendellenesség kezelésére használják.

Oxitocin

Leginkább a szüléshez vagy a szoptatáshoz kötjük. Ez kapcsolódás helyes, mert ez a szeretet és a közelség hormonja. Kellemes testi érintkezés, ölelés, simogatás, csók, de masszázs közben is felszabadul. Ez is az egyik oka annak, hogy az emberek szívesen tartanak háziállatokat, mert oxitocin is felszabadul a kutya vagy macska simogatása során. Az oxitocin bizonyos mértékig társas lényekké tesz bennünket, mert bősége erősíti a találkozási vágyat, az emberekbe vetett bizalmat, a társaságkedvelőséget és a kötődést. Támogatja a stresszre adott egészséges reakciót is.

Endorfinok

Ez olyan hormoncsoport, amely a boldogság és az eufórikus hangulat mellett a fájdalomérzetet is elnyomja, hasonlóan például a morfiumhoz. Szintjük emeléséhez elég jóízűen nevetni egy jó viccen vagy a kedvenc vígjátékon.

Az étcsokoládé elősegíti a boldogsághormonok felszabadulását

Hogyan éljünk meg több boldogságot

A boldogsághormonok egyes csoportjainak felszabadulása a különböző tevékenységektől, ételektől, kapcsolatoktól, sőt gondolatainktól is függ. Általánosságban elmondható, hogy a boldogabb élethez vezető útmutató gyanúsan úgy néz ki, mint egy egészségesebb életmódra való buzdítás, de anélkül, hogy rendkívüli nyomást gyakorolna ránk.

Étel
Bizonyos típusú élelmiszerek olyan anyagokat tartalmaznak, amelyek a boldogsághormonok építőkövei. Kis mennyiségű jó minőségű, magas kakaó tartalmú csokoládé, banán, zabpehely, tojás, hal, hüvelyesek, diófélék, magvak, gyümölcsök és zöldségek jótékony hatással vannak a dopamin és szerotonin termelésére.

Mozgás
Azt mondják, a séta a friss levegőn mindig javítja a hangulatot. A mozgás kulcsfontosságú a boldogsághormonok többségének felszabadításához. Nem kell, hogy igényes tevékenység legyen, és ha szeretteivel, érintéssel, nevetéssel kombináljuk, az eredmény garantált.

A megfelelő napfény szintén fontos szerepet játszik. Próbálja ki a napsütéses napokat a szabadban való mozgáshoz, lehetőleg a természetben.

Kapcsolatok
Nem csak röpke ölelés, élvezze a több, hosszú, legalább 20 másodperces ölelést szeretteivel minden nap. A kézfogás, az érintés, a beszélgetés, a bókolás, az együtt töltött idő, a kellemes tevékenységek és a közös célok elérése, ez tartja magasan a boldogsághormonok szintjét.

Egy közeli "ember" lehet akár a házi kedvencünk is. A játékkal, sétálással, etetéssel eltöltött idő, valamint az, hogy az állat kimutatja irántunk a szeretetét, hűségét és szeretetét, szintén hozzájárul a hormontermeléshez és a boldogságérzethez.

A dopamin és oxitocin felszabadulása is növeli a segítés jó érzését. Elég tartani valakinek az ajtót, bevásárolni, gyereket őrizni vagy önzetlenül adományozni valamit.

A legjobb az, hogy a boldogsághormonok ilyenkor felszabadulnak egy-egy kisebb szolgáltatás, bók címzettjében is. Így válik a boldogság "fertőzővé", és emberről emberre terjed.

A nevetés elősegíti a boldogság érzését

Nevetés
Szórakozás, viccek, játék, ez jó hangulatba hoz minket. Ideálisak a hormonok kiválasztására azok a játékok, amelyeket társasan játszanak. Ezért szeretünk valakivel filmet nézni, társaságot keresünk kerékpározásra, túrázásra, vagy hozzánk hasonló érdeklődésű embereket. Keresse a humor típusát, amely szórakoztat, és olyan helyzeteket, amelyekben szabadon nevethet.

Tevékenység
Hajtsa végre a feladatot, és jutalmat kap dopamin formájában. Részlépések tervezésénél is örömet és elégedettséget érzünk. Ismeri azt a jó érzést, amikor főz egy csésze kávét vagy teát, és frissen kitakarított lakásban ül? Nos, pontosan erről van szó.

Örülünk minden elért célnak, még a látszólag kicsinek is. Sajnos néha egy PC-s játékban áthaladott pálya nem teljesen megfelelő formájában kényeztetjük magunkat vele. De még ez a fajta lazítás sem árt, ha nem viszi túlzásba. De hosszú távon támogatni fogja a dopamint, ha megvalósítja a reális céljait. Idegen nyelv tanulása, hobbival való foglalkozás, könyvek olvasása, célzott sporttevékenység – mindez ösztönzi agyunkat a dopamin termelésére, elégedettségérzetet kelt, és több tevékenységre motivál.

Pihenés
Meditáció, minőségi alvás és tartalmas pihenés. A kikapcsolódás mindenki számára mást jelent, a lényeg, hogy tudjuk vele kényeztetni magunkat, és ne halasszuk a pihenést minden kötelesség teljesítése után. Így soha nem kell elérnünk. A kizárólag kötelességekkel és munkával teli élet senkit sem fog hosszú ideig szórakoztatni.

Masszázs
És a legjobb a végére. A masszázs az egyik olyan tevékenység, amely garantáltan felszabadítja a boldogsághormonokat. Persze ez attól is függ, hogy ki masszíroz. Ezért a masszőr, illetve masszőr hölgy választása, valamint a bizalom a vendég és a masszőr között nagyon fontos.

Mint említettük, azok a tevékenységek, amelyek során valakinek szolgáltatást nyújtunk, gondoskodunk róla, kölcsönösen előnyösek. Éppen ezért egy igazán jó masszázs után kellemesen, sőt eufórikusan érezzük magunkat. Jól érzi magát a masszőr is, aki a fizikai aktivitáson, érintésen túl dicséretet/bókot is kap.

A legjobb, ha naponta különféle tevékenységekkel támogatjuk a boldogsághormonok felszabadulását. Néha olyan apróságok, mint például munka után leülni egy csésze kávéra, játszani a gyerekekkel vagy sétálni. Ha a fény csökkenésével és a tél beköszöntével kevesebb örömet érez, kezdjen el több olyan tevékenységet beiktatni az életébe, amelyek felszabadítják a boldogsághormonjait. Számunkra egyszerű a választás: menjen gyakrabban masszázsra

Inspirálta Önt a cikk valami újra, de nincs meg hozzá a szükséges felszerelése?
[blue_block_text]

Hozzászólások a cikkhez 0

Legyen Ön az első, aki hozzászól.

Ez a weboldal sütiket használ a lehető legkellemesebb felhasználói élmény elérése érdekében. Több informació